Zwemmen

Wij kiezen ervoor om al van kleinsaf (peuter) te gaan zwemmen. Daar ligt de focus op watergewenning

De peuters, 1ste en 2de kleuter, 3de, 4de, 5de en 5de leerjaar gaan tweewekelijks zwemmen.

De 3de kleuters, het 1ste en 2de leerjaar gaan samen wekelijks zwemmen. Zo kunnen ze in niveaugroepjes (leren) zwemmen. 

Zwemvervoer

We rekenen op (groot)ouders voor het zwemvervoer. Vanaf het derde leerjaar stappen we in het doorgaan naar het zwembad en worden we opgehaald door (groot)ouders. Vanaf het oudste lager fietsen we naar het zwembad en hebben we geen vervoer meer nodig.

Sporten

Sporten gebeurt wekelijks een uurtje

Kleuters sporten op blote voetjes.

De leerlingen van het lager brengen daarvoor hun sportzak mee met daarin sportieve schoenen, een short en een t-shirt.

Muzische les

Elke klas krijgt een muzisch uurtje door een aparte muzische begeleider. Hierin staat een muzische verwerking van de projecten waarmee de kinderen in de klas bezig zijn centraal.

De ronde

Elke ochtend starten we met een kringgesprek. De kinderen brengen op die manier hun leefwereld binnen en zijn vaak het vertrekpunt van verder onderzoek of een project.

Project

Wanneer er veel gezamenlijke interesse is over een bepaald onderwerp, dan werken we met de kinderen een project uit. Van bij de start worden ze betrokken. Wat weten ze al? Wat willen ze weten? Wat willen ze doen? Wat willen ze maken?

We maken een planning op en laten het project leven. We betrekken er graag zoveel mogelijk mensen bij of trekken er ook zeer graag op uit.

Klasraad

De spil van de klaswerking is de klasraad. Hier wordt het reilen en het zeilen van de klas besproken. Worden afspraken gemaakt en plannen gesmeed. Geven we pluimen aan elkaar en zoeken we naar oplossingen voor problemen.